Opis projektu
To miejsce do kreatywnego i aktywnego spędzania czasu dla dzieci, dorosłych , dla całych rodzin. Szczególnie będzie to idealne miejsce dla maluszków z problemami wynikającymi ze wcześniactwa, obniżonego napięcia mięśniowego, opóźnionego rozwoju chodzenia, niskiej wrażliwości na bodźce, zaburzeń mowy, niepewności grawitacyjnej. Nie zabraknie urządzeń wspierających dzieci w wieku przedszkolnym, które wspomagają pamięć, koncentrację, obniżają nerwowość i nadpobudliwość. Plac będzie wspierał terapię dzieci i młodzieży z autyzmem, porażeniem mózgowym, niedowidzące i niewidome w samodzielnym funkcjonowaniu w przestrzeni publicznej. W otoczeniu przyrody stworzone z naturalnych materiałów, z wykorzystaniem istniejącego ukształtowania terenu. Będzie to miejsce ogólnodostępne, zarówno dla dzieci żłobkowych, przedszkolnych, szkolnych jaki dorosłych, zachęcające do kreatywnego spędzania czasu na wolnym powietrzu, odpoczynku wśród natury, integracji. Miejsce, które pobudza wyobraźnię. teren można wykorzystać również do prowadzenia kreatywnych warsztatów. W ramach projektu przewidziane są elementy małej architektury sprzyjające zabawie głównie integracji sensorycznej, a także edukacji i odpoczynku.
W ramach projektu przewiduje się wykorzystanie naturalnych elementów wyposażenia, np. drewniana kuchnia błotna, równoważnie, ławy i stoły, domki dla owadów. Przewiduje się utworzenie ścieżki sensorycznej - ścieżka bosych stóp, zestawu sprawnościowego, sześciokąta z pajęczyną i ścianką wspinaczkową, huśtawki na słupkach typu bocianie gniazdo, domku ze zjeżdżalnią, równoważni oraz stworzenie ścieżki sensorycznej z różnego rodzaju podłoża oraz nasadzenie różnego rodzaju roślin które można wąchać i dotykać. Naukowy Plac Zabaw to również ścieżki edukacyjne, która składać się mogą z kilku stref tematycznych, zlokalizowanych w różnych częściach placu czy parku.
Ścieżka praw fizyki
Ścieżka iluzji
Ścieżka ekologii
Ścieżka sensoryczna
Ścieżka muzyczna
Wymienione elementy powinny zostać wkomponowane w otoczenie. Aktywna część placu ma być wysypana piaskiem, który oprócz zabezpieczenia ma stanowić część wyposażenia zabawy. Oprócz tego przewiduje się naturalną nawierzchnię np. trawnik, piasek, korę.
Nie od dziś wiadomo, że nauka poprzez zabawę przynosi optymalne efekty. Zaangażowane dziecko jest chłonne wiedzy, którą w atrakcyjnej formie przyswaja bezwiednie i naturalnie. Wszystko, co pojawia się w zabawie, zostaje w dziecka pamięci jako element przyjemnych chwil. Ścieżka sensoryczna to doskonała zabawa, która dostarcza dziecku ogromnej, zróżnicowanej wiedzy oraz wpływa na poprawę jego zdolności poznawczych. Odpowiednia dla dzieci prawidłowo rozwijających się oraz tych, obciążonych dysfunkcjami oraz zaburzeniami.